Pages

Jumaat, 10 Disember 2010

Tips Anak Kembung Perut....


Bagaimana nak pastikan anak mengalami kembung perut?? Caranya dengan mengetukkan jari secara perlahan dan lembut pada dinding perut. Dengarkanlah bunyinya, jika nyaring dapat dipastikan perut anak kembung.

Kembung disebabkan penumpukan gas di dalam perut. Meski perut memiliki daya tampung gas, jika volumenya berlebihan dapat menyebabkan gangguan. Biasanya perut nampak membuncit, timbul rasa tidak selesa, bahkan rasa sakit di perut dan dada. Ini terjadi karena gas yang menumpuk di lambung mendesak diafragma yang membatasi rongga perut dengan rongga dada. Anak juga mungkin akan mengalami muntah.
 Ada beberapa tips untuk mengatasi @ mengurangkan kembung perut, antaranya
:


CARI POSISI YANG SELESA
Cari posisi yang memudahkan anak mengeluarkan udara dari dalam saluran cerna, baik dalam bentuk sendawa atau kentut. Anak dapat diminta duduk atau dibaringkan dengan posisi telungkup.

BERI TEPUKAN ATAU URUTAN 
Beri urutan pada tubuh anak. Utamanya di bahagian  punggung, perut, dan dada. Beberapa tepukan pada bahagian punggung juga sangat bermanfaat memancing timbulnya sendawa.

GUNAKAN BALSAM ATAU PENGHANGAT
Sapukan penghangat di bahagian perut, dada, dan punggung. Kalau anak alergi terhadap kandungan balsam atau minyak telonnya, gunakan bekas air hangat dan letakkan di atas perut anak. Selain itu, lakukan urutan dengan lembut pada punggung, perut, dada, atau telapak kakinya. Jangan sampai anak kesakitan. Penghangat dan urutan membantu gas di lambung keluar.

HINDARI MAKANAN / MINUMAN YANG BERGAS
Ada beberapa jenis makanan dan minuman yang menyebabkan angin dalam badan. Untuk sementara, hindari  makanan dan minuman tersebut, iaitu minuman sejuk, aiskrim, minuman bersoda, makanan pedas, kacang-kacangan (kacang tanah, kacang buncis). Hindari juga aneka produk susu sapi bagi anak yang mengalami intoleransi laktosa. Makanan berlemak dan gorengan juga dapat memicu perut kembung.

BERI MINUMAN HANGAT
Minuman hangat dapat menyamankan perut yang kembung dan memancing sendawa atau kentut. Gunakan gelas. Minum dari gelas berarti udara yang ikut masuk lebih sedikit volumenya daripada minum melalui sedotan atau dari botol yang mulutnya kecil.

JANGAN TERGESA-GESA KETIKA MAKAN DAN MINUM
Ketergesaan menelan akan memperbanyak jumlah gas yang tertelan bersama makanan. Minta anak mengunyah makanan secara perlahan hingga lembut. Jangan langsung makan dalam jumlah banyak karena akan membuat organ pencernaan bekerja lebih keras.

TIDAK MAKAN SAMBIL BERBARING
Berbaring membuat gas di lambung yang masuk selama proses makan dan mencerna sulit keluar dalam bentuk sendawa. Jika perut sudah kembung, tentu akan memperparah kondisinya.

GUNAKAN UBAT PENGHILANG GAS
Jika diperlukan, konsumsilah ubat-ubatan yang dapat mengatasi perut kembung, tentu dengan mengonsultasikannya terlebih dahulu pada doktor. Hati-hati jika kembung disertai keluhan sulit buang air besar, tidak bisa buang angin, mual, dan muntah. Jika semakin mudarat, bersegeralah berjumpa dengan doktor.

Tiada ulasan: